fredag 5 mars 2010

Dagens bok är..:

Tillbaka till Pompeji!
Inledande ord:
Tillbaka till Pompeji tror jag är den kändaste, det står mest saker om den, den får flest sökningar på Sökmotorer. Den har också blivit översatt till en massa språk. Hur kan det komma sig? här är lite tankar:

  • Det är den första boken

  • Den slog Kim igenom med, 11.000 exemplar på en vecka! ( mer om detta, ser du under)
Självklara saker faktist.. Ialafall, som ni förstår, så kommer detta inlägg vara längre , Så... Njut till Fullo!
Ps. Som du kanske vet, så är den bild ovanför här, den omarbetade versionen på Tillbaka till Pompeji, den är utgiven på Roslagstext förlag , inte på B.Walströms som den första versionen som kom ut 1997. Såhär ser den första versionen ut:

DS.

Baksidestext;
Förskräckt stirrar Ramona på Theo, plötsligt är allt en mardröm.

Ramona är på skolresa till ruinstaden Pompeji. Hon mår dåligt av gipsavtrycken av dem som dött i vulkanutbrottet som utplånade staden. Hon sätter sig ner för att vila och somnar.
När Ramona abrupt väcks ser hon ett levande Pompeji. Ramona inser att hon blivit förflyttad i tiden till Pompeji, före vulkanutbrottet! Hon blir jätterädd. Hon vet att staden kommer att utplånas, alla människor kommer att dö, även hon och Theo, om de inte tar sig därifrån i tid. Men hon vet inte när vulkanen kommer att förinta staden, om hundra år, om tio år eller om tio minuter…

"Äntligen är den här ! Den efterlängtade omarbetade nyutgåvan av succéboken "Tillbaka till Pompeji". Debutboken som Kim M. Kimselius gjorde dundersuccé med julen 1997." 


Egna ord;
Jag måste bara börja med att säga, att denna var livräddaren när jag var sjuk. Min Bästis Roxana ( som driver Kims Bok blogg, se den här ) lånade ut den till mig. En dag när jag var sjuk, började jag läsa den. Och jag var HELT fäst! jag ville ha mer! dem är så beroende framkallande ! Jag läste alla böckerna på, ja, vad kan det vara? 1-2 veckor! Jag minns när jag träffade Kim för första gången. Mitt hjärta galopperade kan jag säga! Det var andra gången för Roxana, men hon var lika nervös som jag. Nu några gånger efter att ha träffat henne, så känner vi oss lika nervösa, jag tror att det aldrig kommer gå över.
Ialafall, tillbaka till Tillbaka till Pompeji, Wow! 4 `Till´ i en mening, jag kan säga att det inte var meningen.. oj , 2 mening i, äsch. Åter till boken:
Jag måste säga att den höll mig fast genom hela boken pågrund av spänningen. Man vet ju att det kommer hända, Vulkan utbrottet.. Men man vet inte när! Jag älskar i slutet när Theo kommer ut ur bagariet , läs mer om detta i boken!För att jag tänker inte avslöja det ialafall!  

( Okej, kanske inte en mening, men ni förstår..) 
Herregud vad hennes klass måste ha varit förvånade när dem såg Ramona krama om en kille med en massa sot på sig. " Var kom han ifrån?" hade gått igenom mina tankar.. eller vad säger du? 
Min favorit karaktär i boken, är självklart ( förrutom Theo och Ramona) Romulus. Han är verkligen, verkligen så himla go! I vissa böcker, så tänker Theo tillbaka på tiden innan han träffade Ramona. Hur mycket han saknar sin familj, alla sina vänner, ja allt. När man tänker sig att gå i hans skor , ( såna tankar frambringas i böckerna) så känns det ´verkligen i hjärtat.. Man kan inte berätta känslan med ord.. Men jag är glad att Ramona finns där vid hans sida, hon förgyller hans vardag.
Men några tankar kom upp när jag läste boken, vad hade hänt om hon inte hade träffat Theo? var skulle hon ta vägen då? skulle en annan person följa med henne på sina tidresor i böckerna efter Tillbaka till Pompeji? (om hon ens skulle komma levande därifrån..) Men om hon nu träffade Theo ( som i boken) och han inte kom ut ur bageriet, om han inte hade klarat sig.. hade det kommit Jag är ingen häxa då? eller Faraos Förbannelse, Den gömda Inka staden etc.? Jag tror inte det, vad tror du
Jag har en massa favorit delar i boken, men en av mina favoriter är när Ramona försöker att förklara alla våra nu-tids saker. Som tillexempel Flygplan ( som en åsna med vingar? ) Jag log och skrattade till den delen. Jätterolig!
Jag tror nog att jag kommer gråta när jag läser Theos Pompeji , eftersom att vi kommer läsa om Romulus och alla andra döda..

Recensioner;
"Kims böcker väver samman historiska fakta med en riktigt riktigt spännande berättelse! ... Just den här boken har en glöd som fångar känslan i Pompeji. Den tar dock slut alldeles för fort!" TI




"Har Blekinge fått sin egen Astrid Lindgren? Efter Kim M. Kimselius debut kan man börja undra." Blekinge Läns Tidning.



"Levandegör historisk miljö... Beskrivningen av personer och omgivning är mycket levande..." Bohuslänningen, Alva Strånge.



"Bok som gör dig klok... Ett kul sätt att lära sig..." Mitt Livs Novell



"Vilken succé! Kim M. Kimselius debutbok 'Tillbaka till Pompeji' har sålt i många tusen exemplar." Hemmets Journal, Kristina Olsson.



"Den här boken är jättebra! Spännande, rolig, sorglig och lite hemsk - precis som en riktigt bra bok ska vara!" Allers



"Spänningen växer genom oväntade vändningar..." Åbo Underrättelse, Finland, Siv Illman.



"Årets mest framgångsrika svenska ungdomsbok 'Tillbaka till Pompeji'." Smålandsposten, Ann Cathrin Bloom.



"Detta är debutboken som Kim M. Kimselius gjorde dundersuccé med julen 1997 och gav henne smeknamnet 'Blekinges Astrid Lindgren'."





Suceè :
Tillbaka till Pompeji slog igenom med 11.000 sålda böcker på en vecka. Medens en ny författare bara säljer 100-200 PER ÅR! 


Internationell: 
 Den har kommit ut på Serbiska, spanska,finska,isländska, norska och självklart Svenska.
Här är omslagen:
Serbiska:


Spanska ( jättefint omslag!)


Finska:


Isländska:


Norska:


Det är bara den Finska och spanska som har eget omslag.
Jag tycker att allihopa är lika fina, allas text är suveräna! och det är ju det man köper boken för ju!
Jag tvivlar inte på att böckerna kommer erövra världen och bli film.. Eller vad säger ni?


Smakprov! ;
Smakprov kan du läsa här 

Fanmade Trailer:


 

Bilden som inspererade Kim:

Efter att Kim sett detta gipsavtryck, bestämde hon sig för att rädda hunden. Därför skrev hon boken "Tillbaka till Pompeji".
Hunden finns också med i Tillbaka till Pompeji, detta är Pluto.

Ordspråk:
Bästa sättet att behålla en vän, är att själv vara en.


Nästan alla mina vänner har läst denna bok, någon har både jag och Roxana tipsat, men dem allra flesta har hittat boken själv. Dem tycker att den är fantastisk också! 

tillexempel en tjej i min klass som jag tipsade boken om, ville låna jag är ingen häxa, vilket jag kände var roligt! 

Nyheter:
”Aftur til Pompei” blev utsedd till en av årets fem bästa utländska ungdomsböcker 2009 av bokhandlarna på Island. (”Tillbaka till Pompeji” utkom på isländska sista veckan i oktober 2009.)

Jag hoppas att ni har gillat dagens Bok-inlägg! 



Kram 
Linda




  

3 kommentarer:

Hanna ;) sa...

Hej!
Jag ÄLSKAR DINA bok-inlägg!
TOPPEN!!!!!!

KRAM
HANNA

Kim M Kimselius sa...

Jättefint inlägg. Kanske skulle du inte avslöja hur boken slutar... Det är inte alla som har läst den...

Kanonbra blogginlägg!

kramisar från författaren Kim M. Kimselius

roxanakaboli sa...

JÄTTEFINT inlägg! Suuppeeer! :D <3